Nie jest to rola w jakiej chodzi o uśmiechanie się od ucha do ucha. Nie ma to też, wiele wspólnego z rośmieszaniem wszystkich wokoło. Nie mniej jednak, nie łatwo wytłumaczyć na czym polega ta praca. Aby więc sobie pomóc, posłużę się pewną domową historią.
Pewnego dnia, kiedy do snu mój mąż, czytał naszym synom jedną z ich ulubionych książek “Kubuś Puchatek” A.A. Milne, zaskoczyła mnie prawdziwość i trafność tak dawno przecież napisanych historii tych bohaterów.
Kiedy budzisz się rano, Puchatku – zapytał się Prosiaczek – jaka jest pierwsza rzecz, o której myślisz?
“Co na śniadanie?” powiedział Puchatek. “A Ty o czym myślisz, Prosiaczku?”
“Zastanawiam się, co dzisiaj wydarzy się ekscytujące?” -odpowiedział Prosiaczek.
Puchatek pokiwał głową w zamyśleniu. “Czyli myślimy, o tym samym”, powiedział. “
I jak tu się nie uśmiechnąć? Przecież to prawda. Każdy z nas jest inny. Każdy z nas ma inną myśl we wczesnych godzinach porannych i idącą dalej, inną definicję szczęścia. Jak więc Chief Happiness Officer może uszczęśliwić te wszystkie osoby, tak różne od siebie? Wydaje się to niemożliwe. Jednak, jak mówi pewien znany cytat: Niemożliwe, jest coś tylko do czasu, aż to niemożliwe zostanie zrobione. Mój zespół bardzo dobrze wiedziałby, co mam na myśli.
Chief Happiness Officer, podobnie jak wiele nowotworzonych stanowisk/ról, ma wiele definicji. Dla niektórych jest postrzegana jako krytyczna rola dla organizacji, a innych jest po prostu inną nazwą HR Managera lub Specjalisty ds. Zaangażowania i Retencji. Moim zdaniem, Chief Happiness Officer ma szeroką i strategiczną rolę w organizacji, ale w takiej, która na taką pozycję jest gotowa. Nie we wszystkich firmach, lub nie w danym momencie, priorytetem będzie szczęście pracowników. Ale dla tych, którzy zdecydują się zainwestować w tym obszarze, pozytywne zmiany w obrębie pracowników będą bardzo widoczne nie tylko na ich twarzach, ale także w wynikach finansowych.
Naukowcy udowodnili, że szczęśliwsi ludzie są bardziej zaangażowani i wydajni, a praca przez nich wykonywana jest lepsza. Są także bardziej współpracujący i innowacyjni. Szczęście w pracy zmieniejsza absencję i rotację, za to zwiększa lojalność klientów i lojalność pracowników i wspiera rozwój ludzi. Szczęśliwi pracownicy są zdrowsi, bardziej energiczni i mniej zestresowani. Czy kiedykolwiek pracowałeś w zespole, w którym czułeś się bezpiecznie i czułeś, że do niego przynależysz? W zespole w jakim mogłeś być sobą i jednocześnie osiągać wspólnie wyjątkowe rezultaty? Jest to możliwe, a za to jak tam dojść odpowiada właśnie Chief Happiness Officer.
To nie jest magia, to naprawdę proste, ale nie zawsze łatwe do zrealizowania, ponieważ wiąże się to ze zmianami postaw, zachowań, a często nawet wartości w danym zeposle czy organizacji. Ale Ci, którym uda się to osiągnąć, są nie do zatrzymania. Tak więc głównym zadaniem dla Chief Happiness Officer jest praca nad tworzeniem procesu wraz z Zarządami, Liderami, Pracownikami i działami HR, który wzmocni w organizacjach dwa kluczowe elementy w obszarze Szczęścia w Pracy, jakimi są Rezultaty i Relacje.Wiele wspólnych działań i świadomość kierunku pozwala transformować organizacje w te, gdzie:
- Ludzie czują się bezpiecznie i są szanowani
- Ludzie czują, że należą i mają silne relacje
- Ludzie czują się docenieni
- Ludzie mają jasne zrozumienie sensu swojej roli w organizacji
- Ludzie są otoczeni jasną i przejrzystą komunikacją w obu kierunkach
- Ludzie czują, że są wysłuchani i mogą wpływać na otoczenie
- Ludzie uczestniczą w tworzeniu kierunku i celów w organizacji
- Ludzie współpracują w tworzeniu szczęśliwej kultury organizacyjnej
- Ludzie mogą popełniać błędy
- Ludzie mają przestrzeń do brania odpowiedzialności
- Ludzie koncentrują się na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem oraz rozwijaniu innych
- Ludzie uczą się, jak być facylitatorami
- Ludzie są szkoleni z umiejętności interpersonalnych, komunikacji, przywództwa, inteligencji emocjonalnej, produktwności i innych
- Ludzie uczą się na temat zdrowych nawyków, takich jak: sport, odżywianie, uważność, radzenie sobie ze stresem, relaksacja, odpoczynek
- Ludzie mają przestrzeń i czas na własny rozwój
- Ludzie mają elastyczność czasu pracy i czasu wolnego
- Ludzie są zachęcani do proszenia o pomoc
- Ludzie nie są oceniani, ale zachęcani do skupienia się na swoich umiejętnościach, talencie i potencjale
- Ludzie są zachęcani i doceniani za tworzenie przyjemnej atmosfery w pracy
- Ludzie są zachęcani do pomagania innym i wspierania lokalnych społeczności
To tylko 20 głównych kierunków transformacji, ale na pewno będzie ich więcej i więcej wraz z większą ilością Chief Happiness Officerów .Transformacja w tą stronę pozwala organizacją na rozwój potencjału pracowników, co ma wielki wpływ na innowacje, satysfakcję klientów i finalnie lepsze rezultaty finansowe.
Pewnie zastanawiasz się jakie umiejętności musi mieć Chief Happiness Officer, aby móc wpływać na takie zmiany. Wierzę, że doświadczenie w biznesie, a szczególnie w HR jest bardzo potrzebne, myślenie strategiczne, doskonała komunikacja i umiejętności wpływania na otoczenie są niezmiernie ważne. Bardzo porzydatna jest wiedza z zakresu psychologii pozytywnej i neuronaki, która jest skarbnicą wiedzy na temat tego co tak naprawdę działa na ludzi i jaki najskuteczniej ich wspierać. Nie mniej potrzebna jest też terminacja oraz cierpliwość, gdyż transoformowanie organizaji często zajmuje wiele czasu i do łatwych nie należy. Ale chya najważniejsze z tego wszystkiego jest stawianie ludzi na pierwszym miejscu i widzenie w nich potencjału, nawet jeśli inni jeszcze go nie widzą.
Na zakończenie, pozostając pod wpływem książki A.A Milne „Kubuś Puchatek”, nie mogłabym zacytować kogoś innego:
Krzysiu do Kubusia Puchatka:
"Obiecaj mi Puchatku, że zawsze będziesz pamiętać: że jesteś odważniejszy niż ci się wydaje, silniejszy niż Ci się wydaje i mądrzejszy niż myślisz."