W pracy spędzamy ogromną część życia. A mimo to, wielu z nas narzeka na nudę w pracy, frustrujące obowiązki, niezadowolenie z celów firmy, stres i przepracowanie, czy konieczność współpracy z toksycznymi współpracownikami. Z pewnością zasługujemy na więcej. Co więc powstrzymuje nas przed tym, aby być szczęśliwymi w pracy. W swojej książce „Jak być szczęśliwym w pracy” / “How to be Happy at Work” Annie McKee z Uniwersytetu Pensylwania, twierdzi, że częstą przyczyną jest pułapka, w jaką wpadamy wierząc w slogan: “praca to tylko praca” i nie ma wpływu na szczęście. Bywa też, że szczęście w pracy utożsamiamy tylko z kolejną podwyżka czy awansem, lub skupiamy się głównie na “osiąganiu sukcesu”, wierząc, że szczęście nadejdzie jak osiągniemy sukces. Badania z zakresu psychologii udowadniają jednak, że jest dokładnie na odwrót. To właśnie szczęśliwa praca ma ogromne przełożenie na odczuwanie szczęścia w życiu w ogóle. Szczęśliwi pracownicy są bardziej produktywni, zaangażowani i częściej osiągają sukces. A wykonywanie pracy jaka ma znaczenie, skupianie się na pozytywnych rozwiązaniach, które dają rezultaty oraz budowanie dobrych relacji w pracy, o wiele bardziej wpływa na poczucie szczęścia w pracy niż kolejna podwyżka lub awans.
Jeśli jesteś szczęśliwy/a w swojej pracy, w prosty sposób przekłada się to bardziej szczęśliwe i satysfakcjonujące życie. Jesteś wtedy bardziej produktywny/a i innowacyjny/a w pracy, a także bardziej zrelaksowany/a po pracy. Nie trzeba wiele wyjaśniać, żeby zobaczyć jak duży ma to wpływ na Twoje poczucie sensu, zdrowie, relacje z bliskimi i rodzina. W perspektywie całego życia, rzadko ktoś żałuje, że pracował za mało, może jednak żałować, że nie doświadczył szczęścia w pracy. Czas zapomnieć o podejściu, w jakim szczęście kojarzyło nam się tylko z czasem po pracy. W 21 wieku to właśnie dążenie do szczęścia w pracy staje się kluczowym kierunkiem dla organizacji i jednostek, gdyż ma ono ogromny wpływ na sukces i dalszy rozwój ich wszystkich.
Jest wiele sposobów na to, aby podnosić poczucie szczęścia wśród pracowników. A jeden z pierwszych to: Zacznij od siebie. Nieszczęśliwy szef czy współpracownik, wpływa na nastrój swoich ludzi. Badania pokazują, że szczęśliwi liderzy podejmują lepsze decyzje, lepiej zarządzają czasem, są bardziej empatyczni i odnoszą większe sukcesy. Bywa, że lider choć jest szczęśliwy, obawia się pokazywania tego, utrzymując, że w pracy należy być poważnym, kompetentnym i profesjonalnym. A można być i takim i takim. Wielu liderów, wierzy, że to osiągnięcie sukcesu przyniesie im oczekiwane szczęście. Wyniki badań wskazują, że jest dokładnie na odwrót: szczęśliwi ludzie lepiej pracują i to pozwala im osiągnąć sukces . Więc jeśli Twój kalendarz zabookowany jest od rana do wieczora ważnymi spotkaniami, czas wyprowadzić w nim zmiany i dodać czas na szczęśliwe zarządzanie, uśmiech dla swoich pracowników, docenienie tego co wyszło, aktywne sluchanie, czas na refleksje dla Ciebie.
Czasem wystarczające w drodze do byci bardziej szczęśliwym jest uświadomienie sobie, że tego właśnie chcemy i to jest kierunek w jakim chcemy podążać. To właśnie małe codzienne kroki, pomagają nam przesuwać się do przodu i zbliżać do celu. A najważniejszy jest, choćby mały, ale pierwszy krok we właściwą dla nas stronę. Dlaczego nie miałoby nią być Szczęście w Pracy.