Czy jesteś szczęśliwy w swojej pracy? Czy ludzie z którymi pracujesz, są szczęśliwi? Rzadko zadajemy sobie te pytania, gdyż koncepcja szczęścia w pracy, to dopiero raczkująca dziedzina w Polsce. Nie mniej jednak odkrycia psychologii pozytywnej z ostatnich kilkunastu lat wyraźnie wskazują, że warto sobie zadawać te pytania i transformować miejsca pracy w kierunku tych szczęśliwszych.
Dlaczego? Badacze z University of Warwick w Wielkiej Brytanii stwierdzili, że ludzie, którzy są szczęśliwi w pracy, są o około 12% bardziej wydajni. Shawn Anchor, autor „The Happiness Advantage”, oszacował korzyści szczęśliwej firmy – 37% wzrost sprzedaży, 31% wzrost wydajności oraz 19% wzrost dokładności wykonywanych zadań, jak również znaczną poprawę stanu zdrowia i jakości życia personelu.
Takich badań jest wiele i wszystkie jasno wskazują, że szczęśliwsze miejsca pracy przyczyniają się nie tylko do wzrostu zaangażowania, produktywności, kreatywności, współpracy, motywacji, ale też przekładają się na poprawę wyników finansowych firmy. Wszystko to zachęcą do tego, aby trend ten stał się stałą praktyką, również w działaniach HR Business Partnera. Pytanie tylko, jak to zrobić?
Można by pomyśleć, że zapewnianie takich korzyści jak wysokie wynagrodzenie, system premii, darmowy lunch, masaże w biurze, karnet na siłownie, darmowe usługi medyczne, zapewnią poczucie szczęścia pracy. Okazuj się jednak, że choć wynagrodzenie i benefity mają istotny wpływ na przyciąganie ludzi do danego miejsca pracy, nie są jednak wystarczające w budowaniu miejsc pracy w których ludzie czują się szczęśliwi. Co więcej, jeśli wynagrodzenie lub benefity będą (według naszej oceny) niesprawiedliwie rozdysponowane, mogą przyczynić się do poczucia niezadowolenia i niesprawiedliwości.
Duńska firma Woohoo Inc., której jestem certyfikowanym partnerem i liderem w dziedzinie transformowania organizacji w kierunku szczęśliwszych miejsc pracy, twierdzi, że wyniki i relacje są najważniejszymi czynnikami, które zapewniają ludziom szczęście w pracy.
Oto pięć wskazówek, które jako HR Business Partner możesz zastosować w swojej firmie, aby transformować ją w kierunku szczęśliwszego miejsca pracy:
- Zachęcanie do niezapowiedzianych, pozytywnych zachować wśród pracowników nakierowanych na wzajemne budowanie relacji i wspieranie się. Na przykład: Kiedy po raz ostatni przyniosłeś współpracownikowi filiżankę kawy bez zapowiedzi? Badania naukowe pokazują, że losowy element tych działań ma duże znaczenie. Centrum przyjemności / nagrody w mózgu jest mniej aktywne, gdy wiemy, że coś dobrego, np. miesięczna premia nadchodzi, ale jednocześnie może być stymulowane nawet trzy razy bardziej, gdy spotyka nas coś dobrego i niezapowiedzianego.
- W czasie procesów rekrutacyjnych poszukuj nie tylko kandydatów, którzy spełniają wszystkie wymagania formalne, ale również tych, których cechuje wysoki poziom szczęścia. Znana kanapkowa globalna sieć restauracji „Pret A Manger” uważa, że łatwiej jest im zatrudniać, szczęśliwych ludzi i nauczyć ich robić kanapki, niż na odwrót.
- Powstrzymuj i zapobiegaj negatywnym zrachowaniom w firmie, skupiając się jednocześnie na tym co dobrego się dzieje (każdego dnia zdarza się coś pozytywnego!) Negatywne emocje są trzy razy bardziej zaraźliwe niż pozytywne. Skupianie się na plotkach, narzekaniu i negatywnych zachwianiach nie prowadzi do niczego dobrego i tylko pogarsza nastrój. Warto pracować nad tworzeniem codziennego nawyku doceniania tego, co dobrego się zdarzyło. Niektóre firmy stosują na przykład zasadę przywieszenia na ścianie lub w intrenecie karteczek z 3 dobrymi zdarzeniami z dzisiejszego dnia. Takie małe, pozytywne zachowania przyczyniają się do poprawy atmosfery wśród współpracowników.
- Świętuj sukces. Warto podać tutaj przykład znanej firmy LEGO, którą była na skraju bankructwa kilkanaście lat temu w wyniku ciągłej innowacyjności i braku odpowiedniej kontroli finansowej. Po kilku latach wytężonej pracy naprawczej, na spotkaniu wszystkich pracowników, nowy dyrektor generalny Jorgen Vig Knudstorp, ogłosił pierwszy zysk firmy, ale wiadomość ta spotkała się z milczeniem. Lego nie miało kultury świętowania sukcesu, więc ludzie po prostu nie wiedzieli, jak zareagować. Teraz pozycja obowiązkową w każdym programie spotkań jest świętowanie tego co komuś się udało i ma to ogromny wpływ na jakość i produktywność wszystkich spotkań w Lego.
- Daj swoim współpracownikom prawo do błędów – błędy są elementem uczenia się. Jeśli to zrobisz, ludzie będą bardziej otwarci do przyznawania się do tego, że popełnili błąd. Brak strachu przed popełnianiem błędów, przyczynia się też do większej kreatywności i większej produktywności, a na końcu do większej satysfakcji z pracy.